ورود سازمان بازرسی کشور به مشکل سوخت در منطقه سیستان

ایسنا/ نماینده مردم منطقه سیستان در مجلس شورای اسلامی گفت: همزمان با دغدغه مردم سیستان درباره تأمین و توزیع سوخت در بخشهای کشاورزی، تولیدی و حملونقل، موضوع با رئیس سازمان بازرسی کل کشور مطرح و مقرر شد تصمیم لازم برای رفع مشکلات موجود با حضور دستگاههای متولی گرفته شود.
محمد سرگزی، نماینده مردم منطقه سیستان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در پی مطالبه و دغدغههای مردم حوزه سیستان درباره مسائل مربوط به سوخت در بخشهای مختلف، جلسهای با رئیس سازمان بازرسی کل کشور برگزار و مقرر شد بازرس کل امور نفت این سازمان برای بررسی میدانی موضوع به منطقه سفر کند.
وی افزود: بازدیدهایی از جایگاههای عرضه سوخت، پمپ بنزینها، برخی صنایع و بخشهای مختلف سیستان انجام شده و بخشی از مشکلات و دغدغههایی که پیشتر به سازمان بازرسی کل کشور منتقل شده بود، مورد بررسی قرار گرفته است.
نماینده مردم شهرستانهای زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین نشستهایی با نمایندگان اصناف و فعالان بخشهای مختلف برگزار شد و آنان نیز مسائل و مشکلات خود را در حوزه سوخت مطرح کردند.
وی اظهار کرد: بر اساس جمعبندی بازدیدها و مطالب مطرح شده در این جلسات، مقرر شده نشستی در سازمان بازرسی کل کشور با حضور مسئولان وزارت نفت و وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار تا درباره رفع مشکلات مردم و ساماندهی موضوعات مرتبط با سوخت تصمیمگیری شود.
سرگزی در خصوص موضوع اختصاص سهمیه ۱۵ لیتری سوخت نیز گفت: این طرح در شرایط فعلی منتفی شده است. مطالبه مردم و نمایندگان استان این بوده که سوخت اختصاصیافته به کارتهای آزاد جایگاهها به صورت مستقیم در اختیار مردم قرار گیرد.
وی بیان کرد: در حال حاضر ماهیانه حدود ۱۴ میلیون لیتر سوخت از طریق کارتهای آزاد در جایگاههای سیستان و بلوچستان توزیع میشود، اما بسیاری از مردم معتقدند از این سهمیه بهرهای نمیبرند؛ از این رو پیشنهاد شد این میزان سوخت بر اساس تعداد خودروهای فعال استان میان مردم توزیع شود.
نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی افزود: محاسبات شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی نشان میدهد در این صورت حدود ۱۷ لیتر به هر خودرو تعلق میگیرد، اما بررسیهای انجام شده در سایر استانها بهویژه استانهای جنوبی کشور نشان میدهد سرانه اختصاص سوخت از محل کارتهای آزاد یا نرخ سوم در برخی مناطق به حدود ۵۵ لیتر برای هر خودرو میرسد.
وی تأکید کرد: درخواست ما از وزارت نفت این است که با توجه به گستردگی استان، پراکندگی جمعیت و محدودیت مراکز عرضه سوخت، میزان سهمیه در نظر گرفته شده به عنوان نرخ سوم اصلاح و سپس میان خودروهای فعال استان توزیع شود.
سرگزی خاطرنشان کرد: پیگیری این موضوع از سوی استاندار سیستان و بلوچستان و مجمع نمایندگان استان ادامه دارد تا تصمیمی مبتنی بر عدالت و تأمین حقوق مردم اتخاذ شود و سهم واقعی مردم استان از منابع سوخت نادیده گرفته نشود.
















