سخنگوی گلگهر: حاضر هستیم سهمیه آسیایی را از دست بدهیم اما در تورنمنتی غیرقانونی شرکت نکنیم

آنا/سخنگوی باشگاه گلگهر گفت: اگر قرار باشد سهمیه آسیایی از طریق فشارهای بیرونی تعیین شود، ترجیح میدهیم در چنین تورنمنتی شرکت نکنیم و سهمیه به هر باشگاهی که مایل است، واگذار شود.
ابوذر خواجویی در مورد موضع باشگاه گلگهر در مورد حضور در تورنمنت سهجانبه آسیایی گفت: موضع ما از همان ابتدا شفاف بود و برای آن نیز دلایل منطقی داشتیم که چرا در این تورنمنت شرکت نمیکنیم. بخشی از این موضوع به این برمیگردد که هیات رئیسه فدراسیون فوتبال پیشتر مصوبهای داشت که بر اساس شرایط اضطراری کشور و مسائلی که به وجود آمده بود، جدول فریز شده لیگ را ملاک انتخاب سهمیهها قرار داده بود.
وی افزود: تیمهای اول و دوم بر اساس همان جدول معرفی شدند و سهمیه لیگ نخبگان را کسب کردند اما زمانی که موضوع به سهمیه سوم رسید، پس از اتفاقاتی که رخ داد و فشارهایی که از سوی باشگاه پرسپولیس وارد شد، شرایط تغییر کرد. باشگاه پرسپولیس خواهان کسب سهمیه آسیایی بود و در ابتدا نیز با انتخاب استقلال و تراکتور به عنوان نمایندگان ایران مخالفت داشت و خواستار ادامه برگزاری لیگ بود. به نظر میرسد همین فشارها بر روند تصمیمگیری تأثیر گذاشت تا سهمیه سوم از مسیری دیگر که نه منطقی است، نه قانونی و نه عادلانه، پیگیری شود.
او در مورد دلیل مخالفت باشگاه گلگهر گفت: دلیل و استدلال ما این است که طبق مقررات و آییننامههای فدراسیون فوتبال، سهمیه سوم باید به قهرمان جام حذفی تعلق بگیرد. ما جزو هشت تیم صعودکننده به مرحله یکچهارم نهایی جام حذفی بودیم، در حالی که پرسپولیس و چادرملو در این مرحله حضور نداشتند. اگر قرار بود سهمیه از مسیر عادلانه و قانونی تعیین شود، میتوانستند مسابقات جام حذفی را به صورت فشرده برگزار کنند. تنها هفت مسابقه باقی مانده بود و از این طریق میشد سهمیه را به شکلی عادلانه تعیین کرد.
سخنگوی گل گهر ادامه داد: متأسفانه اکنون به شکلی غیرمنتظره، در روز اول تیرماه، تازه ابلاغیه رسمی یا خبر رسمی منتشر شده که قرار است این تورنمنت سهجانبه برگزار شود. از لحاظ فنی، تیمها بیش از سه تا سهونیم ماه است که تمرین نداشتهاند. از سوی دیگر، با پایان فصل، قرارداد بسیاری از بازیکنان به پایان رسیده است. برخی بازیکنان گلگهر اکنون بازیکن آزاد هستند و تیم نیز تمرینی نداشته است.
خواجویی ادامه داد: این موضوع از شرایط حرفهای فوتبال به دور است که تیمی طی پنج یا هشت روز بازیکنانش را جمع کند و به آن گفته شود که دوشنبه آینده باید بازی کند. بحث قراردادها، کیفیت فنی بازیکنان، احتمال مصدومیت و مسائل مشابه مطرح است. این شرایط نشان میدهد که از لحاظ فنی و منطقی به این موضوع فکر نشده که تیمها در چنین زمان کوتاهی چگونه باید خود را آماده کنند.
سخنگوی گلگهر گفت: فدراسیون میتوانست یک یا دو ماه پیش این موضوع را به صورت رسمی اعلام کند و بگوید که یک ماه بعد چنین تورنمنتی برگزار خواهد شد. حتی اگر مسیر قانونی را نیز نادیده میگرفتیم، حداقل از منظر فنی و فوتبالی این موضوع قابل دفاع بود، زیرا زمان کافی برای آمادهسازی تیمها در نظر گرفته میشد تا در شرایطی برابر و مناسب مقابل یکدیگر قرار بگیرند.
او تصریح کرد: موضوع مهمتر برای باشگاه گلگهر، بحث حقوقی این ماجراست. ما اکنون با فقدان مبنای حقوقی مشخص برای برگزاری این تورنمنت سهجانبه مواجه هستیم. هیچ قانون یا مبنای حقوقی مشخصی در آییننامههای سازمان لیگ یا سایر مقررات وجود ندارد که بر اساس آن بتوان چنین تورنمنتی را برگزار کرد. نکته مهمتر نیز رأی کمیته استیناف است. متأسفانه کمیته انضباطی رأی را به نفع باشگاه گلگهر صادر کرده بود و قرار بود کمیته استیناف تا اول تیر رأی نهایی را اعلام کند. اگر رأی استیناف نیز به نفع گلگهر تأیید میشد، طبیعتاً این تورنمنت منتفی بود.
خواجویی در مورد عدم صدور رای کمیته استیناف گفت: اکنون سؤال اساسی این است که چرا کمیته استیناف تشکیل جلسه نداده و موضوع را بررسی نکرده است؟ این مسئله بسیار مهم بوده و قرار بوده تعیین سهمیه آسیایی از طریق همین رأی مشخص شود. در چنین شرایط حساسی، کمیته استیناف باید حتماً تشکیل جلسه میداد. مستندات باشگاهها نیز کامل بوده و امکان بررسی آنها در مدت کوتاهی وجود داشت. رأی نهایی هنوز صادر نشده و مشخص نیست بر اساس چه قانون و مبنای حقوقی، سکوت یا عدم تشکیل جلسه کمیته استیناف به این معنا تعبیر شده که میتوان تورنمنت را برگزار کرد.
او ادامه داد: این مسئله، بدعت جدیدی در فوتبال ایران است. اگر کمیته استیناف، که یکی از ارکان قضایی اصلی فدراسیون است، در زمان مقرر سکوت کند، باید مشخص شود دلیل این سکوت چیست و آیا در چنین شرایطی رأی کمیته انضباطی باید نادیده گرفته شود یا خیر. متأسفانه به این موضوع توجه چندانی نشده است.
سخنگوی باشگاه گلگهر در مورد موافقت باشگاه چادرملو برای شرکت در این تورنمنت گفت: ما خواهان تعیین سهمیه در شرایطی عادلانه و قانونی هستیم. اگر فدراسیون چنین شرایطی را فراهم کند، گلگهر نیز تمکین خواهد کرد اما اگر قرار باشد این سهمیه از طریق فشارهای بیرونی و مسیری ناعادلانه یا تورنمنتی خارج از چارچوبهای قانونی تعیین شود، باشگاه گلگهر ترجیح میدهد در چنین تورنمنتی شرکت نکند و سهمیه نیز به هر باشگاهی که مایل است با این رویه غیرقانونی و غیرعادلانه در آسیا حضور یابد، واگذار شود.
وی افزود: ما معتقدیم احترام به قانون و روح فوتبال مهمتر از کسب سهمیه است. باشگاه گلگهر همواره نشان داده باشگاهی اخلاقمدار و قانونمدار است و به تمامی آرای فدراسیون احترام گذاشته است. انتظار ما نیز این بود که سایر باشگاهها به این مسیر احترام بگذارند و با فشارهای مختلف، روند قانونی را تغییر ندهند تا امروز شاهد چنین تورنمنت عجیبی نباشیم. این موضوع برای باشگاه گلگهر قابل قبول نیست. ما همچنان مسیر قانونی خود را ادامه خواهیم داد و امیدواریم فدراسیون فوتبال پاسخ روشنی به اهالی فوتبال ارائه کند که این تورنمنت سهجانبه بر چه مبنای قانونی، حقوقی و فوتبالی طراحی شده است.
وی خاطرنشان کرد: اگر این روند صحیح بوده، چرا برای سهمیه اول و دوم چنین اتفاقی رخ نداد؟ چرا برای معرفی تیمهای اول و دوم، جدول فریز شده کافی بود اما برای سهمیه سوم باید سراغ روشی دیگر و برگزاری تورنمنتی جدید برویم؟ سؤال همیشگی این است که آیا باشگاههای شهرستانی که معمولاً هواداران کمتری نسبت به باشگاههای بزرگ دارند، باید همواره قربانی چنین اتفاقاتی شوند؟ اگر جایگاه گلگهر در جدول لیگ متعلق به پرسپولیس بود، آیا به همین سادگی چنین تورنمنت سهجانبهای برگزار میشد؟
او ادامه داد: متأسفانه همواره این اتفاقات برای تیمهای شهرستانی و تیمهایی که هواداران کمتری دارند رخ میدهد و شرایط معمولاً به سود تیمهای پرهوادار است. این مسئله با روح قانون و عدالت در فوتبال در تضاد است. در چنین شرایطی، طبیعی است که باشگاههای شهرستانی برای سرمایهگذاری در فوتبال و ورزش دچار بیانگیزگی شوند.
سخنگوی باشگاه گلگهر در خصوص احتمال شکایت گلگهر به مراجع بینالمللی و دادگاه CAS عنوان کرد: در حال حاضر نمیتوانم در این خصوص اظهار نظر کنم و این موضوع باید از سوی مدیرعامل یا مدیریت باشگاه اعلام شود.


















