خیز مالک باشگاههای بورنموث برای حضور لاس و گاس در NBA

تسنیم/مالک باشگاه بورنموث انگلیس، رسماً برای دریافت امتیاز تیم NBA در لاسوگاس وارد رقابت شد.
بیل فولی، بنیانگذار و مالک عمده تیم هاکی روی یخ وگاس گلدن نایتس، از آغاز رسمی تلاش خود برای دریافت امتیاز یک تیم جدید در لیگ بسکتبال حرفهای آمریکا (NBA) و انتقال آن به شهر لاسوگاس خبر داد.
اعلام این تصمیم در حالی صورت گرفته است که هیئتمدیره NBA اواخر ماه مارس با بررسی درخواستهای توسعه لیگ و ایجاد تیمهای جدید در دو شهر لاسوگاس و سیاتل موافقت کرد. پیشتر نیز گزارش شده بود که هر 30 مالک تیمهای NBA به اتفاق آرا با آغاز روند بررسی این دو بازار موافقت کردهاند؛ فرآیندی که ارزش پیشنهادهای ارائهشده در آن بین 7 تا 10 میلیارد دلار برآورد میشود.
فولی که مجله فوربس دارایی خالص او را حدود 2.6 میلیارد دلار تخمین زده است، علاوه بر گلدن نایتس مالک باشگاههای بورنموث انگلیس، لوریان فرانسه، مورییرنسه پرتغال و اوکلند افسی استرالیا نیز محسوب میشود.
او برای پیشبرد این پروژه، شرکت مالی مورگان استنلی را بهعنوان مشاور مالی و مؤسسه حقوقی سیمپسون تاچر اند بارتلت را بهعنوان مشاور حقوقی انتخاب کرده است؛ شرکتی که سابقه حضور در معاملات مالکیتی تیمهایی مانند بروکلین نتس و سنآنتونیو اسپرز را در کارنامه دارد.
فولی اعلام کرد گروه سرمایهگذاری او از تعداد محدودی شریک راهبردی و سهامدار اقلیت تشکیل خواهد شد؛ افرادی که براساس چشمانداز بلندمدت باشگاه و قوانین مالکیت NBA انتخاب میشوند.
وی در بیانیهای گفت: لاسوگاس جایگاه خود را در میان شهرهای بزرگ ورزشی آمریکا به دست آورده و حضور یک تیم NBA در این شهر کاملاً منطقی است. ما گلدن نایتس را از صفر به یک سازمان قهرمان تبدیل کردیم و آمادهایم همین مسیر را دوباره طی کنیم؛ با همان استانداردها، همان تعهد به جامعه محلی و همان عطش برای پیروزی. بازار مناسب، سالن استاندارد جهانی و ساختار مدیریتی قدرتمند را در اختیار داریم. هدف ما این است که هر زمان NBA آماده بود، ما نیز آماده باشیم.
بر اساس برنامه ارائهشده، تیم احتمالی NBA در سالن تیموبایل آرنا به میدان خواهد رفت؛ ورزشگاهی با ظرفیت 18 هزار نفر که از زمان افتتاح در سال 2016 میزبان مسابقات متعدد بسکتبال دانشگاهی و حرفهای بوده است.
در صورت موفقیت فولی در دریافت امتیاز NBA، او به هفتمین مالک حاضر در هر دو لیگ NHL و NBA تبدیل خواهد شد؛ فهرستی که نامهایی چون جیمز دولان، استن کرونکه، تد لئونسس و جاش هریس در آن دیده میشود.
لاسوگاس در سالهای اخیر به یکی از قطبهای نوظهور ورزش حرفهای آمریکا تبدیل شده است. پس از ورود گلدن نایتس، تیم لاسوگاس ایسز در WNBA، لاسوگاس ریدرز در NFL و همچنین برنامه انتقال تیم اتلتیکس لیگ بیسبال به این شهر، جایگاه لاسوگاس در نقشه ورزش آمریکا بیش از پیش تقویت شده است. میزبانی سالانه مسابقات فرمول یک از سال 2023 نیز بر اهمیت این شهر افزوده است.


















