وزارت خارجه آمریکا: روبیو فردا راهی خاورمیانه میشود

ایرنا/ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که «مارکو روبیو» وزیر امور خارجه دولت دونالد ترامپ از فردا (سه شنبه) برای نخستین بار پس از امضای تفاهمنامه با ایران راهی خاورمیانه میشود.
«تامی پیگوت» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی اعلام کرد که روبیو از روز سهشنبه تا پنجشنبه به امارات متحده عربی، کویت و بحرین سفر خواهد کرد.
این نخستین سفر یک مقام کابینه آمریکا به منطقه از زمان امضای تفاهمنامه میان آمریکا و ایران و در بحبوحه مذاکرات صلح است.
پیگوت گفت که روبیو در جریان این سفر «درباره مجموعهای از اولویتهای منطقهای از جمله تفاهمنامه با ایران، تلاشها برای تضمین عبور و مرور کامل، آزاد و امن از تنگه هرمز و اهمیت صلح و ثبات در منطقه» گفتوگو خواهد کرد.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: روبیو در بحرین با شورای همکاری خلیج فارس (GCC) دیدار خواهد کرد تا «درباره اولویتهای مشترک در سراسر منطقه» گفتوگو کنند.
شبکه سی ان ان درباره این دیدار گفت که انتظار میرود شورای همکاری خلیج فارس نقش مهمی در اجرای بخشهایی از این تفاهمنامه بهویژه در ارتباط با تنگه هرمز ایفا کند.
این رسانه آمریکایی به نقل از یک منبع منطقهای مدعی شد که دولت آمریکا امیدوار است این نهاد چندجانبه هدایت تلاشها برای رسیدگی به موضوع به موضوعات مرتبط منطقه ای با ایران را بر عهده بگیرد.
توافق ایران و آمریکا پس از میانجیگری پاکستان، قطر و شماری دیگر از کشورهای منطقه حاصل شد و یادداشت تفاهم مربوط به آن روز پنجشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۵ بهصورت الکترونیکی به امضای مسعود پزشکیان و دونالد ترامپ روسای جمهوری دو کشور رسید.
این سند چارچوب پایان عملیات نظامی، اجرای تعهدات متقابل و آغاز یک دوره ۶۰ روزه برای مذاکرات فنی و دستیابی به توافق جامع را تعیین کرده است.
در پی مذاکرات چهارجانبه آمریکا، ایران، قطر و پاکستان، دولت سوئیس با استقبال از پیشرفتهای حاصلشده در گفتوگوهای ایران و ایالات متحده در بورگناشتوک اعلام کرد که بر اساس توافق طرفها، مذاکرات فنی بهطور فوری آغاز میشود و نقشه راهی برای دستیابی به توافق نهایی ظرف ۶۰ روز تدوین شده است.
دولتهای پاکستان و قطر نیز بامداد دوشنبه در بیانیهای مشترک اعلام کردند که طرفها «بر سر نقشه راهی برای دستیابی به توافقی نهایی ظرف ۶۰ روز به توافق رسیدهاند؛ اقدامی که زمینه را برای آغاز فوری گفتوگوهای فنی جدید فراهم میسازد.»
در همین حال، «سید عباس عراقچی» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با استقبال از روند مذاکرات اعلام کرد گفتوگوها با «پیشرفتهای قابل توجه» همراه بوده و در مسیر تامین دیدگاهها و مطالبات ایران پیش میرود.


















