1. برگزیده
بین الملل

نتانیاهو پس از امضای توافق با لبنان: این یک پیروزی است

منبع
فارس
بروزرسانی
نتانیاهو پس از امضای توافق با لبنان: این یک پیروزی است

فارس/ توافق بر سر یک چارچوب کلی میان لبنان و رژیم صهیونیستی در وزارت خارجه آمریکا امضا شد؛ توافقی که مقامات و منابع این رژیم آن را «یک پیروزی» قلمداد می‌کنند.

مراسم رسمی امضای توافق اولیه میان لبنان و رژیم صهیونیستی در ساختمان وزارت خارجه آمریکا و با حضور مارکو روبیو به امضا رسید. همزمان با این مراسم، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم اشغالگر در بیانیه‌ای با کنار هم قرار دادن ادعاها و گزافه‌گویی‌های متعدد، گفت: «شهروندان اسرائیل، پیش از آغاز روز شنبه می‌خواهم شما را از یک دستاورد بزرگ برای دولت اسرائیل آگاه کنم. همان‌طور که می‌دانید، ما در واشنگتن میان نمایندگان اسرائیل، لبنان و ایالات متحده در حال انجام مذاکرات بودیم. این مذاکرات طولانی بود و امروز به نتیجه رسید». نتانیاهو ادعا کرد که طبق این توافق کلی که بعنوان چارچوب مذاکرات اصلی توصیف شده است، ارتش صهیونیستی همچنان در منطقه موسوم به «منطقه امنیتی» در جنوب لبنان حضور خواهد داشت و شرط پایان اشغال این منطقه را «خلع سلاح حزب‌الله» اعلام کرد. از همین رو به نظر می‌رسد توافق مذکور مرده به دنیا آمده است؛ چرا که حزب‌الله همچنان بر سلاح مقاومت تأکید دارد و معتقد است رژیم اسرائیل اگر با حملات نظامی موفق به خلع سلاح نشده، از طریق مذاکرات نیز به این هدف دست نخواهد یافت. نتانیاهو در ادامه بیانیه خود، مدعی شد: «این یک دستاورد بزرگ است و ما تا زمانی که حزب‌الله سلاح خود را زمین نگذاشته باشد و تا زمانی که خطری متوجه دولت اسرائیل باشد، این وضعیت را حفظ خواهیم کرد». نخست‌وزیر جنایت‌پیشه رژیم اسرائیل همچنین مدعی شد که این توافق به آن‌چه «حضور ایران در لبنان» می‌خواند و همچنین نقش‌آفرینی حزب‌الله، پایان خواهد داد.
پایان حضور حزب‌الله در جنوب لبنان موضوعی است که حتی نواف سلام نخست‌وزیر غربگرای لبنان نیز آن را نشدنی خوانده و چندی پیش در یک مصاحبه گفته بود که حزب‌الله پایگاه مردمی دارد و مقاومت یک ایده و آرمان است و با جنگ نمی‌توان این ایده را حذف کرد. نتانیاهو در بخش پایانی بیانیه خود از محتوای توافق مذکور مدعی شد: موضوع دیگر این است که ما به ارتش لبنان اجازه می‌دهیم سازماندهی خود را برای در دست گرفتن کنترل منطقه آغاز کند. ما این کار را به‌صورت آزمایشی در دو منطقه انجام می‌دهیم؛ هر دو نیز به توصیه ارتش اسرائیل انتخاب شده‌اند. یکی از این مناطق خارج از منطقه امنیتی و در جنوب رود لیتانی قرار دارد و منطقه دوم در شمال رود لیتانی است؛ بخش کوچکی از آن نیز در منطقه امنیتی توسعه‌یافته‌ای قرار دارد که طی دو هفته گذشته به دست آوردیم و ارتش اسرائیل به آن نیازی ندارد...» این ادعا هنوز از سوی منابع رسمی دولت لبنان رد یا تأیید نشده است. نخست‌وزیر تحت پیگرد اسرائیل همچنین گفت که این رژیم اجازه بازگشت اهالی جنوب لبنان به خانه‌هایشان در منطقه موسوم به «منطقه امنیتی» را نخواهد داد. پیش از این نیز یک منبع لبنانی به شبکه الجزیره گفته بود: خروج نیروهای اسرائیلی از این دو منطقه آزمایشی بر اساس یک جدول زمانی مرحله‌ای انجام خواهد شد و این روند مقدمه‌ای برای عقب‌نشینی کامل نیروهای اسرائیلی از دیگر مناطق اشغالی در مراحل بعدی خواهد بود.

با این حال به گفته منابع لبنانی اساساً نمی‌توان به تعهدات اسرائیل امیدوار بود، زیرا این رژیم در طول تاریخ به نقض پیمان‌ها و قطعنامه‌های بین‌المللی شهره است و بارها توافق‌های آتش‌بس و مرزبندی را زیر پا گذاشته است.بسیاری از تحلیلگران معتقدند که بدون تضمین‌های بین‌المللی قوی و نظارت مستمر، این چارچوب نیز مانند موارد پیشین با چالش‌های جدی روبرو خواهد شد.در این میان حزب‌الله نیز مذاکرات مستقیم میان لبنان و اسرائیل را «امتیازدهی رایگان» به دشمن توصیف کرده و آن را خیانت خوانده است.

🔹"آخرین خبر" در روبیکا
🔹"آخرین خبر" در ایتا
🔹"آخرین خبر" در بله

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر